Wednesday 2 November 2011

TAHUKAH ANDA.... ANDA SELALU TERSALAH CAKAP...??



Sedar kah korang, yang korang selalu tersalah cakap?? sedar ke? kalau tak sedar, kat sini aku nak bagi contoh2 yang selalu kita ucap kan tetapi kita tak sedar..." tolong beli colgate " cer..cer cari kat mana salah ayat tu? ayat tu selalu kita ucap kan bila nak suruh orang tolong belikan... betul tak? yang salah nya adalah "colgate" kenapa ek? sebab colgate adalah jenama... Lain kali sebutlah ubat gigi.
" mamak maggi goreng satu!"... kesalahan dia adalah pada MAGGI. Maggi tu pun adalah jenama.. kenapa tak sebut mee segera? Simamak tu pulak bukannya masak mee segera jenama maggi, tp jenama lain seperti cintan, vits dan sebagainya... Contoh contoh lain ialah seperti sos, selalunya kita sebut tomato... nak makan bihun sup kena ada tomato... ha...ha... tomatao kan sayur sayuran,, lain kali sebut lah sos tomato atau sos cili.. begitu jugak dengan peluntur pakaian ... Yang selalu kita sebut ialah clorox... sedangkan peluntur pakaian ni., berjenis jenis jenama dia...kenapa la clorox yg kita selalu sebut? begitu juga sabun mencuci baju, yang begitu sinonim dengan FAB. " beli sabun fab, " itu yang selalu kita sebut, betul tak?? maaf kan lah aku jika aku tersilap... aku menulis ni sekadar pendapat aku jer... apa pendapat korang plak... setuju tak dengan aku?
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment